Wiedźmin 3 na słabym sprzęcie. Granie na komputerze poniżej wymagań minimalnych

Choć minimalne wymagania najnowszego Wiedźmina 3 pozbawiły złudzeń wielu polskich graczy, jest kilka sposobów, by grę udało się uruchomić na słabszym sprzęcie niż sugerują to minimalne wymagania. CD Project Red dało graczom ogromne pole do popisu, jeśli chodzi o modyfikacje ustawień. Oczywiście nieoficjalnie. Sprawdź, jak konfiguracje wpłyną na wydajność Wiedźmina 3.


Acer Aspire 5820TG
Intel Core i5 M480 2.67 Ghz
4GB RAM
ATI Mobility Radeon 5650HD
500GB dysk twardy
Dodatkowo:
- oddzielny monitor Samsung 24'
- podkładka chłodząca
- klawiatura i mysz

Rozdzielczość 1280x768, włączone: AA, DoF, Bloom, Chromatic Aberration. Reszta ustawień wyłączona lub na "niskim"(można podnieść tekstury na "średnie"). Klatki/sekundę są na przyzwoitym poziomie.

Krok pierwszy:
Nim zabawiłem się w overclocking karty graficznej, zdecydowałem się na usunięcie wszystkich cieni i rysowania traw w pobliżu postaci. Zmniejszyłem także odległość rysowania krajobrazu, co znacznie podciągnęło wydajność. Aby dokonać modyfikacji wystarczy wejść w: Dokumenty/Wiedźmin 3(lub The Witcher 3), a następnie podmieć plik user.settings. WCZEŚNIEJ ZRÓB KOPIĘ ZAPASOWĄ ORYGINALNEGO PLIKU. 


Konfiguracja #1 minimalna.

Link do zmodyfikowanego user.settings (brak cieni środowiska i brak dodatkowych traw):
(29 maja 2015, 15:28)

Krok drugi:
Otwórz: Wiedźmin 3: Dziki Gon/bin/config/base/, a następnie wklej i nadpisz plik rendering.ini z linka poniżej (OBOWIĄZKOWO ZRÓB KOPIĘ ZAPASOWĄ):
(29 maja 2015, 15:35)

W pliku zmniejszona jest m.in.: budżet na cienie, odległość pojawiania się poszczególnych elementów krajobrazu i jakość wody (uciążliwy frame drop podczas pływania). Po każdym patchu plik trzeba nadpisywać na nowo.

Kolejny krok (jeśli drażni Cię brak cieni i po teście na plik w "kroku pierwszym" stwierdzasz, że możesz sobie pozwolić na lepszą jakość):
Po overclockingu karty (clock 550 --> 720, memory 699 --> 920) włączyłem cienie (choć zmniejszyłem odległość ich rysowania) i kilka innych detali.

Konfiguracja #2, której używam po overclockingu karty (z cieniami, ale bez dodatkowej trawy):
user.settings
rendering.ini

Konfiguracja #3 dla lepszego sprzętu niż mój (z ładniejszymi cieniami niż w #2 i z dodatkową trawą):
user.settings
rendering.ini

Po skopiowaniu plików dostosuj (już w grze) swoje ustawienia: rozdzielczości, poziom trudności, limit klatek/sekundę, v-sync (powoduje widoczny spadek klatek) i post procesów - takie zmiany nie wpływają na to, co zostało zmodyfikowane. O ile pamiętam u mnie audio też było ciszej, ale to bez oporów można zmieniać. ;)

Natomiast suwaki takiej jak - odległość rysowania roślinności, zagęszczenie traw, jakość cieniowania, poziom szczegółów, jakość wody i liczebność postaci tła mogą zresetować moje ustawienia. 

Można śmiało zmieniać jakość tekstur i terenu.
EDIT: Jeśli masz na tę chwilę wersję 1.04. to zmiana tekstur ustawi Ci w user.settings domyślnie nowy parametr (dodany w ostatnim patchu) Mipmap Bias=-0.4. Każda wartość od 0 w dół (czyli -0.1, -0.2 itd.) zjada Ci klatki, dosyć boleśnie. W grze ustaw swoją wartość tekstur (niskie, średnie, wysokie lub ultra), zapisz, wyłącz grę, a potem w user.settings zmień Mipmap Bias na 0. Parametr niby poprawia szczegółowość tekstur w oddali, ale co za tym idzie - strasznie spowalnia sprzęt. Na ultra teksturach wynosi -1, na niskich -0.4. Gdy już ustawisz na zero nie martw się, że w ustawieniach w grze przy suwaku tekstur będzie widniało "niskie". Tekstury będą na tym samym poziomie, na którym ustawiłeś przed zmianą Mipmap Bias. 

Zrzuty ekranu z gry po modyfikacji (konfiguracja #2 cienie i brak dodatkowych traw): 

Wiedźmin 3 bez traw

Wiedźmin 3 bez traw

Wiedźmin 3 bez traw

Podgląd roboczy, jakość kiepska, ale chciałem pokazać wydajność, a ta znacznie spada podczas nagrywania w systemie.


ZOBACZ, JAK SAMEMU DOBRAĆ NAJLEPSZE USTAWIENIA: 
Program do własnej optymalizacji
Modyfikacja user.settings
Modyfikacja rendering.ini

Zobacz też dział:
Poradnikihttp://www.gamingnest.pl/search/label/Poradnik?max-results=10

Więcej szczegółowych informacji i testów o efektach oraz ustawieniach gry można znaleźć na: http://www.geforce.com/whats-new/guides/the-witcher-3-wild-hunt-graphics-performance-and-tweaking-guide



    Skomentuj przez Disqus
    Skomentuj przez Facebooka
(Jeżeli nie posiadasz konta w usługach Google, wybierz opcję - Komentarz jako: Anonimowy)

42 komentarzy

  1. Witam,
    czy ostatecznie obyłoby się bez overclockingu karty? Mam Acera 7745g z taką samą kartą ale boje się o sprzęt dlatego wolałbym w nią nie ingerować

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć,

    mam o wiele więcej klatek po overclockingu i mi się specjalnie nie przegrzewa. Warto nadmienić, że mam dosyć dobrą podkładkę chłodzącą i jakiś czas temu rozkręcałem laptopa i czyściłem radiator. Bez podkładki miałem problemy z wysoką temperaturą, ale teraz nie przekracza 90 stopni podczas gry. Gram na podkręconej, ale trzeba było zadbać o dodatkowe chłodzenie, jak pisałem wyżej.

    W razie czego tu masz poradnik, możesz delikatnie spróbować o 50 jednostek i sprawdzać temperaturę. Po każdym restarcie komputera wartości resetują się.

    https://www.youtube.com/watch?v=jHtdc_3Sla0

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki,
    a Twoim zdaniem na "orginale" bez tuningu da rade pograć?

    OdpowiedzUsuń
  4. Jasne, że się da, trzeba tylko zrezygnować z cieniowania, a wtedy gra już nie wygląda tak przyzwoicie. Spróbuj odpalić z tymi plikami konfiguracyjnymi i daj znać, czy jest ok. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super,
    już miałem kupować PS4 ale w tej sytuacji może się obejdę bez tego. Zależy mi na fabule więc mogę poświęcić wygląd gry:) dam znać za kilka dni bo muszę przejść z 32 na 64bit W7 ale muszę przyznać, że nie wierzyłem, że to się może udać a jednak jest szansa:) Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna robota :) Też się trochę bawiłem plikiem ini ale nie robiłem aż tylu zmian i wyłączyłem tylko trawe i cienie. Dwa pytania:
    Czy te ustawienia są pod patcha 1.04? Bo jak porównywałem obydwa pliki ini to w tym defaultowym z 1.04 jest więcej linijek dopisanych.
    I drugie:
    Mam laptopa z GeForce 540m, 8 GB RAM, procek intel i7 bodajże 2670QM. Czy da się jakoś ustawić ini żeby np korzystał z większej ilości ramu albo mocy procka? Bo podczas gry mam wykorzystanie procesora 10 % a ramu ok 54... Nie wiem czy tak ma być

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do rendering.ini - plik jest ze wcześniejszego patcha (1.03). Widziałem, że wgranie 1.04 mi go nadpisało, więc skopiowałem swój stary plik z powrotem. Dobrze, że dałeś mi znać. Nie sądziłem, ze były jakieś zmiany w tym konkretnym pliku. Dziś porównam i zobaczę, co doszło. :)

      Twój laptop w porównaniu do mojego to cud techniki, wydaje mi się, że śmiało możesz sobie pozwolić na cienie - i to przy optymalnej liczbie klatek.

      Co do drugiego pytania - chyba nie umiem na nie odpowiedzieć. U mnie każdy rdzeń jest obciążony i pracuje na około 96%, a pamięć RAM jest niemal zapełniona w całości. Może to Ci nieco pomoże.

      Grzebanie w user.settings i rendering.ini to świetny pomysł na "prywatną" optymalizację gry. Każdy rezygnuje z tego, na czym mu nie zależy. Podciągnąć można natomiast np. tekstury czy właczyć DoF (jeśli ktoś lubi). Te pliki to kilka dni mojej zabawy, prób i tekstów. Chciałem jej oszczędzić innym graczom, ale wiadomo, że każdy będzie szukał ustawień idealnych dla siebie.

      Dzięki za odpowiedź i cieszę się, że mogłem pomóc. :)

      Usuń
    2. Możesz napisać, jakie konkretnie linijki w .ini są dopisane? Sprawdzałem swój plik z patcha 1.04 i nie widzę różnicy.

      Usuń
    3. Hmm z tego co pamiętam chodziło o plik user.settings jak wrócę z pracy to sprawdzę

      Usuń
    4. witam mam taki sam laptop jak ty tzn i7, 8gbram,geforce gt540m czy bez wspomnianych modyfikacji odpalasz gre i chodz w miare przyzwoicie?

      Usuń
  7. Czy to prawda, że gry nie da się uruchomić nie spełniając minimalnych wymagań?Kiedy włączam Wiedzmina nic się nie dzieje, oprócz tego, że odpowiedni proces pojawia się w menadżerze zadań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, to nie prawda. Gram na słabszym sprzęcie niż określono w wymaganiach minimalnych, ale zoptymalizowałem ustawienia gry, zyskując przy tym 15+ klatek. Bez własnej optymalizacji miałem "pokaz slajdów" na najniższych detalach, a nie grę. Może być słabszy komputer, ale w granicach rozsądku - nie odpalisz W3 na 2GB RAM-u. Do tego musi być też system 64-bitowy.

      Usuń
  8. A jak usunąć albo zmienić cień wokół postaci? Bo zamiast normalnego cienia mam jeden wielki czarny prostokąt który wszystko zasłania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba byłoby usunąć cień postaci, ale nie znam parametru, który za to odpowiada. Zamiast tego możesz włączyć cienie otoczenia, ustawiając MaxCascadeCount= na 3 albo wyżej. Ten prostokąt przestanie się pojawiać.

      Usuń
  9. Hello, man. I have intel core i5 430m, ati mobility radeon hd 5650 and 4 gb ram. Will i be able to get 30 fps with your config? Thank you, sorry, i dont know your language

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You can get 30 fps but with no post processing effects like bloom, AA and DoF. I recommend to overclock your videocard. I have 20+ fps but game looks very nice.

      Usuń
  10. Jak skonfigurować te pliki, aby wyłączyć, lub zmniejszyć zasięg cieni? Sprawdzałem Twoje pliki i dały sporego boosta, lecz chciałbym zachować trawę, a u Ciebie jest wyłączona. Z góry dzięki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nic trudnego. Żeby włączyć z powrotem trawę wrzuć te moje pliki do siebie i już w grze przesuń suwak "jakości roślinności" na średnie i później wróć na niskie (lub jak wolisz). Wtedy ustawienia w pliku powinny włączyć rysowanie trawy. Jeśli chcesz sam ustawić odległość jej rysowania to sprawdź ten post: http://mygamingnest.blogspot.com/2015/05/wiedzmin-3-prywatna-optymalizacja.html

      Tam objaśniłem kilka elementów, również w sprawie cieni. No właśnie, z cieniami ostrożnie. ;)

      Usuń
    2. Do posta dodałem plik z dodatkową trawą. :)

      Usuń
  11. mam laptopa i7 2670QM, ram 8gb, geforce gt 525M 1gb, chcialbym kupic wiedzmina i pograc ale zastanawuam sie czy moj sprzet pozwoli mi na przyzwoite granie:-)prosze napisz co sadzisz o mojej konfiguracji, czy bez ingerencji w pliki odpale gre i pogram w miare przyzwoicie czy od razu kupowac konsole:-)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem tak, CD Project Red kompletnie olało graczy ze słabszą konfiguracją sprzętową. Zoptymalizowali grę pod konsole, ale jestem święcie przekonany, że mogli zoptymalizować również pod słabsze laptopy/pecety. Wydaje mi się, że powinieneś grę odpalić, ale warto by było żebyś sam zoptymalizowałem sobie Wiedźmina lub skorzystał z mojej optymalizacji. Tak jak nadmieniłem, CD project red się tym nie zajęło. Tu nawet na wyłączeniu jednego efektu możesz zyskać kilka cennych fpsów. Wydaje mi się, że Twój sprzęt jest w porządku, ale warto poprawić sobie jakość rozgrywki.

      Usuń
    2. dzieki bardzo,mysle ze kupie gre a Twoj blog,pomogl mi w podjeciu decyzji:-)bede probowa ja optymalizowac pod swoj sprzet na podstawie twoich wytycznych,napisze jakie sa efekty,odwaliles tu kawal swietnej roboty Ci z CDPRed powinni ci odpalic jakas dole za pomoc tym o ktorych oni zapomnieli

      Usuń
  12. Siemasz Burza91, chciałem tylko wyrazić swoją głęboką wdzięczność za stworzenie tych poradników i za udostępnienie wyników swoich testów. Szukałem długo i dopiero Twój blog przyczynił się do rozwiązania moich problemów z optymalizacją w3.
    Pozdrawiam i życzę samych sukcesów!

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam
    Jak sądzicie jak by mi to poszlo na takim sprzecie (PC)
    -GeForce GTX 750
    -AMD Athlon(tm) II X3 450
    -8 GB RAM
    -W7 64 bit

    OdpowiedzUsuń
  14. Po wgraniu tych pliczków muzyka jest o wiele ciszej a np muzyki podczas walki wgl nie ma :) w opcjach audio mam all na full ustawione... o co chodzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej dziwna sytuacja, bo jedynym co zmieniałem, była maksymalna głośność wszystkich dźwięków. Nie powinno być problemów z muzyką. Modyfikacje dotyczyły tylko grafiki.

      Usuń
  15. Clevo P170SM (4700MQ, 8GB pamięci, grafika 780m@880, dysk SSD)
    Tnę w Wiedźmina 1440x900, wszystko na UBER+AA+HBOA+ i reszta cudów. 25-35 FPS.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czesc :) posiadam taki sprzet. Intel core i3 3110m 2.40ghz 6gb ram i geforce 710m 1gb,i chcialbym zapytac na ile gdzies klatel moge liczyc po twoich modyfikacjach tylko z wlaczona trawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć, bo rysowanie trawy wokół postaci mocno wpływa na wydajność. Wydaje mi się, że Twój sprzęt jest wystarczający, żeby bez większych strat jakości przejść grę w 25 klatkach.

      Patch 1.07 ma znacznie poprawić wydajność, więc może po instalacji zaktualizuję pliki.

      Usuń
  17. Te 25 klatek,osiagam tylko na chwile pozniej jest taki spadek ze odbiera przyjemnosc z grania wylaczylem nawet te trawy i gram w rozdzialce 800x600 stery nvidii najnowsze,i nic nie pomaga,masz moze jeszcze jakies pomysly ??

    OdpowiedzUsuń
  18. A i gram,na patchu 1.06

    OdpowiedzUsuń
  19. Sory ze tak post pod postem moze musze zainstalowac service pack 1 do win 7? Bo juz nie mam pomyslow

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SP 1 to podstawa. Spróbuj zaktualizować system i poczekaj na patch 1.07, który ma pojawić się na dniach. Poprawia sporo błędów, a do tego ma zwiększyć wydajność w pewnych lokalizacjach np. na bagnach, gdzie przez mgłę traciło się sporo klatek. Zobaczymy, czy to coś zmieni.

      Usuń
  20. A czy bez Service Pack 1 I najnowszych aktualizacji gry moga slabiej chodzic ? Bo mam aktualizacje z 2009 roku,i bez Service Pack 1,czy przez to,gry moga troche mulic ??

    OdpowiedzUsuń
  21. Bo nawet,Wiedzmin 1 potrafi lekko zaciac,a jak mialem service packa i aktualizacje to,tak nie bylo

    OdpowiedzUsuń
  22. Po patchu 1.07 już nie działa ten sposób.:( Sporo pozmieniali w pliku user.settings. Mógłbyś zrobić update'a swojemu poradnikowi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wieczorem zasiądę i zobaczę, jak to wygląda. Stworzę nowy post z nowymi plikami jakoś w poniedziałek.

      Usuń
    2. Fajnie by było bo grać się nie da :/

      Usuń
  23. Gt220
    Dual-Core E6500 2.93GHz
    3Ram, może jak da rade to 4
    Pójdzie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 4 GB RAM-u to raczej minimum. Nie wiem, czy grafika pociągnie, ale mógłbyś spróbować zagrać bez cieni i bez trawy. Ostrzegam, że na takich ustawieniach gra kiepsko wygląda.

      Usuń

Oceniając i komentując, nie tylko pomagasz innym użytkownikom, ale również doceniasz pracę administratorów portalu. Dziękujemy!